top of page

I det här avsnittet hittar du "Ofta ställda frågor" och "Resevillkor". 

​

1. OFTA STÄLLDA FRÅGOR

​

VAD ÄR HUSETS UTRUSTINGSNIVÅ?

​

I huset finns t ex:

​

  • Välutrustat kök

  • Ugn/spis

  • Mikrovågsugn

  • Nespressomaskin

  • Vattenkokare

  • Ismaskin

  • Kylskåp och frys

  • Vinskåp

  • Tvättmaskin och torktumlare

  • Strykbräda och strykjärn

  • Internet

  • Två TV-apparater (Netflix, etc.)

  • Öppen spis i vardagsrummet (gas)

  • Luftkonditionering i varje rum

  • Pool

  • Strandhanddukar

  • Terrass med soffgrupp och solstolar

  • Utegrill

  • Parkering för två bilar

  • Värdeskåp i varje sovrum

  • Larmsystem och övervakningskameror


 

INGÅR GOLF OCH AKTIVITETER I RESANS PRIS?

​

Ja, varje dag omfattar antingen en Golfdag eller en Aktivitetsdag. Oavsett vad du väljer är priset alltid detsamma. För ankomst- och avresedagen skapar vi specifika program, beroende på era flygtider. Programinnehållet för dessa dagar ingår också i priset. Se avsnittet PRISER för mer information. 


 

VAD INGÅR INTE I PRISET?

​

Flygbiljetter och middagar ingår inte i priset. 


 

KAN EN NYBÖRJARE DELTA I ALLA AKTIVITETER?

​

Golfbanor har sina egna HCP-krav, vanligtvis HCP 36. Andra aktiviteter kräver ingen tidigare erfarenhet. Kloofing är till exempel lämplig för nybörjare och svårighetsgraden på ridturerna bestäms av den minst erfarna ryttaren i gruppen.

​


VAD HÄNDER OM VI VILL GÖRA NÅGOT ANNAT ÄN DE AKTIVITETER SOM FÖRESLÅS PÅ ER HEMSIDA?

​

Vi har försökt att erbjuda ett brett utbud av olika typer av aktiviteter. Vi håller dock ett planeringsmöte med gruppen i god tid före resan, så att vi vid behov kan anpassa programmet till era specifika önskemål.  

 

 

VAD HÄNDER OM EN GOLF- ELLER AKTIVITETSDAG STÄLLS IN PÅ GRUND AV DÅLIGT VÄDER?

​

Eftersom vissa aktivitere är mindre väderkänsliga än andra, så försöker vi byta aktiviteter mellan dagarna i händelse av dåligt väder så att hela resans program kan genomföras.

​

Om vi tvingas ställa in golfen/aktiviteten helt och hållet kommer vi att försöka få en ersättning från tredjepartsleverantören för avbokningen. Om en sådan återbetalning lyckas, kommer vi att kreditera resedeltagarna med ett motsvarande belopp.

​

Om en golf- eller annan aktivitet ställs in på grund av dåligt väder och vi inte kan få en ekonomisk ersättning från en tredjepartsleverantör, kan vi tyvärr inte heller betala tillbaka pengarna till våra passagerare. 


 

MÅSTE ALLA DAGAR TILLBRINGAS MED HELA GRUPPEN?

​

Eftersom detta är en resa för en liten grupp, är det naturligt att vi försöker röra oss som en grupp under dagarna. Vi kan dock dela upp gruppen i två delar för en dag, till exempel om några vill spela golf och andra vill delta i en av aktivitetsdagarna. Vi kommer överens om dessa saker med gruppmedlemmarna före resan, så att vi har programmet klart i god tid. 

​

Efter Golf- eller Aktivitetsdag kommer vi vanligtvis tillbaks till huset mellan 16.00 och 17.00, vart efter alla kan tillbringa kvällarna som de vill. 

 

Det är natruligtvis möjligt för en deltagare att inte spela golf eller delta i en Aktivitetsdag. Detta påverkar dock inte i priset på resan, eftersom vi säljer hela resan som ett paket.

 

 

HUR GÅR FLYGEN TILL SYDAFRIKA?

​

BA, KLM, Lufthansa, Turkish Airlines, Qatar Airways, Emirates och Ethiopian Airlines flyger till Sydafrika. Flygen avgår från Helsingfors vanligtvis vid 18.00-tiden, gör en mellanlandning och anländer till Kapstaden före kl. 12.00 följande dag. Returresan sker i omvänd ordning, med avgång från Kapstaden vanligtvis efter kl. 18.00 och landning i Helsingfors vid middagstid följande dag. 

​

Turkish Airlines har ofta ett bra pris-kvalitetsförhållande, så vi rekommenderar dem. Naturligtvis varierar priserna beroende på när man flyger, så det är värt att jämföra priser mellan olika flygbolag, till exempel på ebookers.fi.

​

 

HUR ORDNAS TRANSPORTENA I KAPSTADEN?

​

För flygplatstransfer och dagliga transporter använder vi främst en 9-sitsig mininuss. Vid behov, har vi också en BMW X3 till vårt förfogande. 

 

 

HUR TAR VI OSS RUNT I KAPSTADEN PÅ KVÄLLARNA?

​

Cape Golf Oy deltar inte i gruppens kvällsaktiviteter, så eventuella kvällstransporter till exempelvis till Kapstadens centrum eller en restaurang ordnas av gruppen själv. Det enklaste sättet att göra detta är att boka en Uber.

 

Närmaste mataffär och restaurang är bara ett par minuters promenad från huset. Camps Bay Waterfront Boulevard med sina restauranger och barer är 20 minuters promenad bort, så det finns nödvändigtvis inget behov av att använda en bil i Camps Bay-området. 


 

ÄR DET TRYGGT I KAPSTADEN?

​

Säkerheten påverkas naturligtvis av vilken del av staden resenären besöker och resenärens egna

beteende. Med normal försiktighet, är de områden där turisterna vanligtvis vistas i Kapstaden lika säkra som i vilken storstad som helst i världen.

​

​

KAN DET VARA FLER ELLER FÄRRE PERSONER I GRUPPEN ÄN VAD SOM ANGES PÅ ER HEMSIDA?

​

Huset har 5 sovrum, så 10 personer är maximalt tillåtna.

​

Minsta antal personer för en gruppresa är 6 och för Pro-Travel 8 personer. I särskilda fall kan vi minska gruppstorlekarna, men detta måste kommas överrens separat.

​

​

ÄR DET MÖJLIGT ATT FÅ HELA RUMMET FÖR EN PERSON?

​

Priset för resan är per person i dubbelrum.  Om du vill ha hela rummet för dig själv, så tillkommer 75 euro per natt.

​


HUR ÄR VÄDRET I KAPSTADEN?

​

Kapstaden har ett medelhavsklimat. Men eftersom Atlanten utanför Kapstaden är kallare än Medelhavet brukar Kapstaden inte plågas av de smärtsamma värmeböljorna som länder runt Medelhavet. Luftfuktigheten är också låg, så du behöver inte vara rädd för det tryckande klimatet som i Fjärran Östern. Regniga dagar i Kapstaden är sällsynta, så överlag är klimatet i Kapstaden perfekt för golfspel. 

​

Medeltemperaturer, dag/natt:

​

oktober 21/14
november 22/15
december 24/17

januari 25/18
februari 25/18
mars 24/17

​


VILKA ÄR KRAVEN PÅ VISUM OCH PASS?

​

När du reser med ett finsk pass behövs inget visum, men ditt pass måste vara giltigt i minst sex månader. Klicka här för mer information. 

​


VILKA VACCINATIONER KRÄVS?

​

I Kapstaden räcker det med de grundläggande vaccinationerna för resenärer. Kapstaden är inte ett malariaområde, så du behöver inte ta malariamedicin. Mer information finns på www.rokote.fi.

​


VILKEN TYP RESEFÖRSÄKRING BORDE MAN HA?

​

Som vanligt när det gäller resor uranför EU, rekommenderar vi att kunderna har en så omfattande reseförsäkring som möjligt. 

​

​

​

2. RESEVILLKOR

 

Cape Golf Oy är den ansvariga researrangören för Cape Golf resor, registeringsnummer 588-22-Mj.

 

Vi följer de allmänna villkoren för paketresor som har förhandlats fram mellan Finlands resebyråförbund och konsumentombudsmannen och som trädde i kraft 1.7.2018. 

 

Alla resor som säljs av Cape Golf är paketresor. På grund av karaktären av resor som organiseras av Cape Golf Oy tillämpar vi särskilda resevillkor utöver de allmänna villkoren paketvillkoren.

 

 

BETALNINGSVILLKOR 

​

Om du bokar minst 90 dagar före avresa:


- En bokningsavgift på 750 euro per person betalas vid bokningstillfället.

- Slutbetalningen måste göras senast 90 dagar före avresa. Både depositionen och slutbetalningen görs i enlighet med informationen på bokningsformuläret.

 

Om bokningen görs mindre än 90 dagar före avresa debiteras hela resans pris omågende.

​

Cape Golf förbehåller sig rätten att häva avtalet om kunden inte har betalat resans pris på den överenskomna betalningsdagen. 

​

 

PRISÄNDRINGAR 

​

Priserna är baserade på den växelkurs som gällde på dagen för avtalet (när bokningsavgiften var betald). Det slutliga priset kan dock påverkas av växelkursförändringar. För att beräkna prisförändringen används växelkursen på avtalsdagen jämfört med växelkursen sex veckor före resan.

​

 

ADMISTRATIVA AVGIFTER

​

För avbokningar och ändringar i enlighet med de allmänna villkoren för paketresor tillkommer en administrationsavgift på 100 euro per person.

​

 

VILLKOR VID AVBOKNING

​

Passageraren har rätt att avboka resan när som helst före resans början. I detta fall har arrangören rätt att ta ut följande avbokningsavgift:


- Administrativ avgift, om avbokning sker minst 120 dagar före resans början.

- Bokningsavgift vid avbokning senare än 120 dagar men senast 90 dagar före resans början.

- 50 % av resans pris om resan avbokas senare än 90 dagar men senast 60 dagar före resans början.

- 100 % av resans pris om resan avbokas mindre än 60 dagar före resans början.

​

För avbokning med läkarintyg, vänligen kontakta ditt eget försäkringsbolag. Kontrollera villkoren för din reseförsäkring i god tid i förväg!

 

Resenären kan avboka resan före avresa utan att behöva betala avbokningsavgifter om han/hon har rimliga skäl att tro att Cape Golfs förmåga att genomföra resan enligt avtal har försämrats väsentligt på grund av krigshandlingar eller andra allvarliga säkerhetsproblem på eller i närheten av resmålet, såsom terrorism, naturkatastrofer såsom översvämningar, jordbävningar eller väderförhållanden, strejker, betydande risker för människors hälsa såsom förekomst av en allvarlig sjukdom på resmålet eller liknande situationer, eller om resan inte kan genomföras av andra oförutsedda skäl utan att resenärens liv eller hälsa äventyras. Vid bedömningen av grunderna för avbeställning beaktas de finska myndigheternas ståndpunkt i ärendet. 

​

Flygbiljetter:

​

Varje passagerare bokar och betalar sina egna flygbiljetter. Avbokningsreglerna varierar beroende på flygbolag och biljettkategori, så det är omöjligt att ge ett heltäckande svar på hur flygbolagen hanterar avbokningar. Som regel återbetalar flygbolagen inte avbokningar för billigare biljettkategorier, men vi rekommenderar att du kontrollerar biljettreglerna med ditt valda flygbolag när du bokar din flygresa. 

​

Vi rekommenderar också att du kontrollerar med ditt eget försäkringsbolag angående deras ersättningspolicy för avbokningar på grund av t.ex. sjukdom. 

 

 

FÖRÄNDRINGAR I TIDTABELLEN

 

Den annonserade tidtabellen kan ändras före resan. Det är kundens ansvar att se till att Cape Golf har ett uppdaterat mobiltelefonnummer för att meddela eventuella ändringar. Om kontaktuppgifterna inte är uppdaterade ansvarar kunden för eventuella skador och kostnader som uppstår till följd av ändringen. Arrangören ansvarar inte för arrangemang som inte ingår i paketet, t.ex. anslutande flyg eller tilläggstjänster som resenären beställer separat.

 

 

RESEHANDLINGAR

 

Resedokumenten skickas via e-post till den e-postadress som kunden angav vid bokningstillfället. Vi skickar inte biljetter till aktiviteter i Kapstaden i förväg. 

 

 

RESENÄRENS SKYLDIGHETER OCH ANSVAR

 

Resenären bokar och ansvarar själv för flygen till resmålet. Eventuella ändringar i flygtidtabeller måste meddelas Cape Golf Oy utan dröjsmål.

 

Vi rekommenderar passagerare att teckna en reseförsäkring som inkluderar avbeställningsskydd.

​

Under Covid-19-pandemim är det passagerarens ansvar att själva ordna den dokumentation som krävs för resan. Det kan t.ex. handla om bevis på ett negativt Covid-19-test, bevis på vaccination, eller bevis på Covid-19-sjukdom. Ytterligare information kan i första hand fås från de sydafrikanska myndigheternas hemsida.

 

Det är passagerarens ansvar att vid mottagandet av resebekräftelsen kontrollera att passageraruppgifter, resedatum och boendeuppgifter i resebekräftelsen är korrekta. 

​

Resenären ska ge arrangören en adress och ett telefonnummer dit information om resan kan skickas under resan. Kommunikationen kommer främst att ske via e-post och text- och WA-meddelanden via mobiltelefoner. Resenären är sjäv ansvarig för att del ev de meddelanden som skickas till er via kommunikationsmedel (e-post, mobiltelefon) före och under resan.

​

Resenären är skyldig att vid bokningstillfället informera arrangören om eventuella behov av assistans och/eller fysiska begränsningar som kan påverka arrangemangen för resan.

​

Det är passagerarens ansvar att under resan uppmärksamma Cape Golf på eventuella problem så att de kan åtgärdas omedelbart. Passageraren har rätt till prisavdrag och/eller ersättning om problemen inte åtgärdas under en rimlig tidsperiod. 

​

Om passageraren inte anländer till destinationen vid överenskommen tidpunkt har arrangören rätt att avbryta de tjänster som ingår i priset för passagerarens resa utan återbetalning.

 

 

PASS, VISUM OCH VACCINATIONER 

​

 

Passet måste vara giltigt i minst sex månader från och med dagen för återresan. OBS: Passet måste ha två tomma sidor för in- och utresestämplar. Passet måste vara maskinläsbart. 

​

Finska medborgare behöver inget visum för Sydafrika för semestrar som är kortare än 90 dagar. 

​

För Kapstaden räcker det att resenärens grundvaccinationer är i ordning. För vaccinationer kan du kontakta hälsocentralen i ditt område.

​

Cape Golf Oy ansvarar inte för om avresan hindras/avbokas på grund av ofullständiga resehandlingar.

​

​

ALLMÄNT

​

Researrangören förbehåller sig rätten att ställa in en resa om det totala antalet passagerare som krävs för resan inte är tillräckligt. I sådana fall måste avbokningen meddelas minst 21 dagar före resans början. Minst 6 eller 8 personer måste delta, beroende på resans karaktär. I dessa fall återbetalar vi resans pris i fullo. 

​

Cape Golf förbehåller sig rätten att ställa in en resa av tvingande skäl. Om Cape Golf avbryter resan återbetalas kundens avgifter i sin helhet.

​

Halvpension inkluderar frukostingredienser och lunch. Vi kan inte garantera specialkoster på sydafrikanska restauranger (t.ex. laktosfritt, glutenfritt osv.), men dessa finns tillgängliga på flesta restauranger i Sydafrika.

 

Cape Golf Oy ansvarar inte för ändringar som researrangören inte har kontroll över, och inte heller för eventuella typografiska fel som kan förekomma på hemsidan. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser och resans innehåll.

​

Cape Golf Oy är inte skyldigt att återbetala greenfee på grund av banans skick eller väderförhållanden eller om du inte hinner slutföra rundan inom den tilldelade tiden.

​

Cape Golf Oy är inte skyldig att ersätta kunden för aktiviteter som blir avbokadepå grund av väderförhållanden eller om aktiviteten inte kan genomföras inom den tillåtna tiden.

​

Cape Golf Oy förbehåller sig rätten att ordna bättre arrangemang för sina kunder än vad som överenskommet enligt bokningen. Cape Golf Oy är dock inte skyldigt att tillhandahålla samma tilläggstjänster till alla gäster.

​

Cape Golfs resevärdar kan ändras utan föregående meddelande.

​

Cape Golf Oy är inte ersättningsskyldigt om en golf-pro blir sjuk före resan och inte kan delta på resan, eller om golf-pron inte kan ge golfundervisning under Golfdagarna på grund av sjukdom. 

​

​

Matkaehdot
Maksuehdot
Peruutus
Passi
bottom of page